Er din ledelsesstil hjælpe eller såre din virksomhed?

Mange gange virksomhedsejere kan have betydelige forskelle i ledelsesstil, der kan afskrække væksten af både medarbejderne og virksomheden.
Medarbejdere kan have forskellige behov der kræver forskellige forvaltningsmetoder så godt. Der opstår problemer, når ledelsesstil af en virksomhedsejer ikke stemmer overens med behovene hos ansatte.
Der er to grundlæggende ledelsesstil, der er også opdelt i flere mindre kategorier, den autoritære ledelsesstil og den eftergivende ledelsesstil. En autokratisk ledelsesstil er en, hvor virksomhedsejeren gør alle beslutninger unilateralt. Altså virksomhedsejeren er “boss” periode og gør ikke ’ t værdi input fra medarbejdere. Virksomhedsejeren ord er lov. Den eftergivende ledelsesstil gør det muligt for medarbejdere at deltage i beslutninger. En temmelig betydelig grad af autonomi fra medarbejdere opfordres i denne ledelsesstil.
Hvis ejeren af en virksomhed besidder en autokratisk ledelsesstil, og ansatte og/eller type virksomhed ville gavne mere fra en eftergivende ledelsesstil, vil der opstå problemer, og vice versa.
Ledelsesstil kan også være “situationsfornemmelse”, med andre ord, skal ændres afhængig af behov og vækst af virksomheden, samt de forskellige situationer, der kan opstå.
Hvordan så kan en virksomhedsejer ved hvis deres overordnede “tilgang” eller ledelsesstil såre eller hjælpe deres forretning? Nem: resultater.
Resultaterne af erhvervslivet, i alle facetter af virksomhed, vil diktere hvilken ledelsesstil er nødvendig, eller hvis en virksomhedsejer skal ændre deres ledelsesstil. Hvis en virksomhed gør godt økonomisk, hvis klienter rutinemæssigt tilfreds, hvis medarbejdere er glade, er alle tegn på, at ledelsesstil af virksomhedsejeren er passende. Utilfredshed og tab af forretning ville være indikatorer at metoden er forkert.
Et eksempel herpå vil forklare dette princip yderligere:
Karen R. held sin egen forretning i flere år. Hun ansat en snarere eftergivende forvaltning stil, så medarbejderne masser af input, med en temmelig “familie stil” atmosfære udvikling. Ansatte var meget meget engageret i erhvervslivet og anses for virksomheden “deres egen” samt, fører til meget hengivenhed på deres dele.
Men, som virksomheden voksede, så gjorde krav fra kunderne. Det blev afgørende for Karen R. at ændre sin ledelsesstil til den autoritative ledelsesstil, som hun havde brug for til hurtigt at håndhæve parametre og gennemføre projekter. Der var simpelthen ikke tid til diskussion blandt medarbejderne, og ingen tid til flere tilgange til hvert projekt.
Dette førte til megen utilfredshed hos medarbejderne, og de havde brug at blive mindet om, at deres udtalelser blev ikke længere velkommen gentagne gange, som venstre Karen R. frazzled og understregede også.
Løsningen: Karen R. deltager en række psykologiske test for både hende selv og hendes medarbejdere, som i første omgang hun havde ingen anelse om, hvad der var galt, eller hvordan til at lindre problemerne. Denne test viste at hun var ved at blive lidt “overdrevent autoritative” i sin tilgang og hendes medarbejdere var “alt for vordende” i deres krav, at hun tager dem med i beslutninger. Nåede et kompromis, og Karen R., nu giver nogle “input” fra ansatte, men forbeholder sig ret til at træffe afgørelse ensidigt. Denne kombination af autoritative/eftergivende ledelsesstil har ført til lindring af stress inden for hendes organisation, og har også ført til øget lykke og produktiviteten hos medarbejderne.
Uden et godt kendskab til deres egen ledelsesstil, eller psykologiske tilgange til business, kan virksomhedsejere sætte sig op for problemer. De kan være så svært i deres tilgang og så satte i deres måder, som de i bund og grund ikke ville affinde sig med dette problem hvis de arbejdede for sig selv. Eller de kan være så passiv, og så eftergivende, at de bliver “Dørmåtter” for de ansatte, dermed ikke opnår tilstrækkelig kontrol over virksomheden. Karen R. ovenfor er et godt eksempel. Hendes autoritative ledelsesstil, når vedtaget, blev meget for stiv for væksten i virksomheden, og det skyldtes hendes opfattede “behov” for kontrol i en virksomhed, der voksede temmelig hurtigt. Fordi hun følte lidt overvældet af væksten, hun en tendens til at henvende sig til ansatte, med en holdning, der var for streng og vedholdende.
Vurdering af situationer samt psykologiske tests, som gives til alle inden for en virksomhed, hvis problemer opstår, kan gå en lang vej mod afhjælpe problemerne. Disse tests er generelt tilgængelige online eller fra menneskelig ressource udbydere.
Virksomhedsejere kan ikke rette op på et problem eller deres egen adfærd, eller at deres medarbejdere, medmindre de kender specifikt, hvad problemerne er. Indsigt i sig selv og andre, vil hjælpe virksomhedsejere i vellykket løsning af alle problemer, efterhånden som de opstår. Viden om adfærd og kendskab til ledelsesstil, kan forebygge problemer i forvaltning problemer før de sker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *